“Materiaal voor twee uur besteld kunnen wij de volgende dag al leveren.”
Op het moment dat een order bij ons wordt geplaatst, begint een heel logistiek proces om het materiaal zo snel mogelijk bij de klant af te leveren. Van het inboeken van de order tot het inladen van het materiaal op de vrachtwagen, onze logistiek coördinator Richard van Slooten weet er alles van.
Het is maandagochtend en er is zojuist een order geplaatst. De klant wil zijn RVS platen zo snel mogelijk in huis hebben om te beginnen met de productie. Zodra de order wordt geboekt, doet onze logistieke afdeling er alles aan om het materiaal zo snel mogelijk te kunnen transporteren. Richard van Slooten is al sinds 1995 werkzaam binnen HEGO en verantwoordelijk voor het gehele logistieke proces. De mannen (én vrouw!) van de afdeling zijn altijd druk bezig om het materiaal zo snel mogelijk bij de klant te bezorgen. Dit is te zien aan het aantal lege koffiekopjes en de orderbonnen die continu worden uitgeprint. Om ons logistiek proces beter te begrijpen gaan we in gesprek met Richard.
Hoe ziet het proces er uit van order tot ontvangst?
“Nadat een klant een order heeft geplaatst, meldt de verkoper dit bij ons. Hij vertelt daarbij welk materiaal waarheen moet. Vanaf dat moment gaan wij aan de slag. Wij zoeken eerst uit of een klant betaald heeft, daarna beginnen we met de verzending. In het magazijn wordt het materiaal uit de voorraad gehaald en verpakt voor de klant. Zodra het materiaal klaar staat, laden wij dit in de vrachtwagen die het materiaal daarna aflevert bij de klant.”
Hoe zorgen wij ervoor dat er snel geleverd kan worden?
“Hoe snel wij kunnen leveren is afhankelijk van de wensen van de klant en de levertijd van het materiaal indien wij het niet op voorraad hebben liggen. Als een klant het materiaal over twee weken pas nodig heeft en geen ruimte heeft om het op te slaan, slaan wij het voor de klant op en leveren wij wanneer de klant het materiaal nodig heeft. Maar het kan ook voorkomen dat een klant het materiaal zo snel mogelijk nodig heeft, wij doen er dan natuurlijk alles aan om het materiaal zo snel mogelijk te leveren. Onze vrachtwagens rijden elke maandag, woensdag en vrijdag naar klanten binnen Nederland. Op de overige dagen, op dinsdag en donderdag, rijden de vrachtwagens naar België waar het materiaal verder getransporteerd wordt. Het is voor ons mogelijk om materiaal, mits op voorraad en voor 2 uur ’s middags besteld, de volgende dag te leveren.”
Is er een verschil met het Europese transport en niet-Europese transport?
“Binnen Europa gaat al ons transport met de vrachtwagen. Niet-Europees transport verschepen wij over zee. Wij hebben twee opties als het gaat om verschepen over zee: met tussenstops in andere havens en rechtstreeks (zonder tussenstops). Rechtstreeks verschepen is duurder dan verschepen met tussenstops. Wij maken de afweging voor de manier van het verschepen door te kijken dan naar de hoeveelheid van het materiaal, wanneer de klant het wil hebben en het totale kostenplaatje.”
Wat is de grootste verandering van HEGO op gebied van logistiek?
“Vanaf het moment dat ik hier kwam werken tot aan nu heb ik HEGO zien groeien qua export. We exporteren 70% van het materiaal dat we verkopen. Het exporteren van het materiaal zal in de toekomst alleen maar toenemen.”
Wat verwacht je voor de komende jaren in en om het logistieke proces?
“Allereerst verwacht ik dat we steeds meer productie gaan draaien, waardoor we steeds minder materiaal kunnen opslaan. Dit heeft als gevolg dat we steeds sneller materiaal moeten verplaatsen al dan niet leveren. Van ons (als medewerkers) wordt verwacht dat we sneller moeten schakelen tussen het lossen, laden, bewerken en leveren. Verder willen we er alles aan doen om onze klanten tevreden te stellen.”
Wat maakt jou werk als logistiek coördinator tot een uitdaging?
“Het leuke aan mijn werk is dat ik het niet alleen doe. Van magazijn medewerker tot verkoper, we doen het met z’n allen! We maken het werk samen leuk en ook samen tot een succes waarin we zoeken naar de uitdagingen. De uitdaging van logistiek ligt bij het behartigen van de belangen van alle betrokken partijen. Wij kunnen alle belangen ook zeker behartigen met ieders inzet en betrokkenheid. Het aller belangrijkste is uiteindelijk dat de afspraken die we met partijen maken ook nagekomen worden.”
Meer weten? Neem contact op met Richard.
E-mail: rvslooten@hego.nl
Tel: 036 5492 208